Instrukcja montażu wózka przerzutki CeramicSpeed OSPW Aero oraz dobranie odpowiedniej długości łańcucha
Od momentu powstania w 2015 roku wiemy, że CeramicSpeed OSPW to najszybsze wózki przerzutki na świecie. Potwierdzają to na bieżąco odbywające się testy laboratoryjne, a przede wszystkim rezultaty zawodowych sportowców korzystających z produktów duńskiego producenta. Wózki Ceramicspeed OSPW wygrywają wszędzie: od triathlonowych mistrzostw świata po wielkie Toury i Monumenty.
Marka Ceramicspeed to zwycięska mentalność, innowacyjne DNA, stałe dążenie do perfekcji oraz doskonalenie własnych produktów. Dzięki tym cechom powstał nowy wózek przerzutki CeramicSpeed OSPW Aero. Został on opracowany w ścisłej współpracy z jednym z wiodących na świecie aerodynamików: Simonem Smartem (założycielem Drag2Zero) który nim zwrócił uwagę na branżę rowerową (2007), przez wiele lat czerpał doświadczenie w Formule 1.
Poniższy artykuł zawiera instrukcje montażu wózka przerzutki CeramicSpeed OSPW Aero dla poniższych grup napędu:
- SRAM Red / Force AXS
- Shimano 9250 / 8150
- Shimano 9100 / 8000
Ponadto, poniżej instrukcji przedstawiamy instrukcję dobrania odpowiedniej długości łańcucha do nowego wózka przerzutki.
Instalacja wózka przerzutki CeramicSpeed OSPW AERO dla SRAM Red/Force AXS
Wymagane narzędzia:
A. Dostarczone przez CeramicSpeed 4-bolcowe narzędzie do głównej nakrętki mocującej
B. Klucz imbusowy 2mm
C. Klucz imbusowy 2,5mm
D. Rozkuwacz do łańcucha
E. Klucz dynamometryczny (0,9, 1,5, 3 i 6 Nm)
F. Marker
Aby zapewnić najlepsze osiągi podczas jazdy, ważne jest, aby Twój nowy System OSPW Aero został zamontowany poprawnie. Postępuj zgodnie z tymi instrukcjami, aby zainstalować swój OSPW Aero dla SRAM Red/Force AXS:
1. Zacznij od zamontowania roweru na stojaku. Przesuń przerzutkę w górę, aby wózek mógł się swobodnie obrócić. Zdejmij tylne koło
2. Zdejmij tylną przerzutkę z roweru. Następnie zdejmij oba kółka przerzutki i tylną połowę obudowy wózka przerzutki.
3. Przytrzymaj główną obudowę wózka przerzutki (nie samą przerzutkę) i poluzuj główną nakrętkę środkową za pomocą specjalnego klucza CeramicSpeed, ale nie odkręcaj jej całkowicie. Gdy środkowa nakrętka będzie wystarczająco poluzowana, pozwól aby śruba zatrzymująca obróciła się, aby przejść poza punkt ograniczający na korpusie przerzutki, aby zwolnić napięcie sprężyny.
4. Zdejmij główną nakrętkę środkową i główną obudowę wózka przerzutki. Widoczne będzie niewielkie naprężenie sprężyny ze względu na sprzęgło. Odłóż sprężynę i środkową nakrętkę do ponownego użycia.
5. Rozpakuj CeramicSpeed OSPW Aero i wykręć śrubę blokującą obrót (w celu ponownego zainstalowania po zamontowaniu obudowy). Następnie zdemontuj wózek przez odkręcenie wszystkich 4 śrub z tyłu wózka przerzutki OSPW. Odłóż 4 śruby z tyłu obudowy przerzutki i oba kółka przerzutki.
6. Używając przedniej płytki obudowy OSPW Aero, obróć środkowy słupek w kształcie litery D wewnątrz przerzutki zgodnie z ruchem wskazówek zegara, do momentu aż się zatrzyma. Za pomocą markera zaznacz koniec środka wzdłuż tej samej linii, jak pokazano na tylnej płytce obudowy OSPW Aero (jest ona widoczna na zdjęciu obok). Następnie usuń płytkę obudowy OSPW Aero.
7. Zamontuj fabryczną sprężynę do środka przerzutki. Uważaj, aby umieścić sprężynowy słupek we właściwy otwór.
Uwaga: Właściwy otwór jest głębszy niż wszystkie inne. Upewnij się, że sprężyna została umieszczona w korpusie przerzutki w prawidłowy sposób.
8. Dopasuj płytkę obudowy wózka OSPW Aero do tyłu przerzutki, wkładając wspornik sprężyny w ustawienie niskiego (L) naciągu klatki (A). Nakładka w kształcie litery D nie będzie w tym przypadku dopasowana, zostanie ona dopasowana w dalszych krokach.
9. Przykręć nakrętkę obudowy na środku za pomocą 4-bolcowego narzędzia CeramicSpeed. Następnie dokręć palcem tę nakrętkę do oporu, po czym poluźnij ją o 360 stopni (1 pełny obrót)
10. Zwróć uwagę na kreskę, którą zaznaczyłeś na główce śruby w stosunku do linii wyrównania na osłonie Systemu OSPW. Obróć osłonę przerzutki zgodnie z ruchem wskazówek zegara (patrząc na nakrętkę i złącze śrubowe) i upewnij się, że śruba nie nie obraca się ani nie dokręca. Obróć osłonę do momentu wyrównania obu linii (tej namalowanej przez Ciebie oraz linii na osłonie przerzutki). Po wyrównaniu lekko dociśnij osłonę do korpus przerzutki, aby zabezpieczyć śrubę w kształcie litery D (powinieneś wyczuć, że osłona osiadła na swoim miejscu). Być może będziesz musiał lekko poruszać wózkiem, aby prawidłowo go osadzić. Używając dołączonego 4-bolcowego klucza, zabezpiecz nakrętkę środkową dokręcając ją do wartości 6 Nm.
Wskazówka:
Osłona przerzutki jest całkowicie zainstalowana w momencie, gdy gwinty głównej śruby wystają poza główkę nakrętki mocującej.
11. Obróć osłonę przerzutki OSPW do przodu i zainstaluj śrubę ograniczającą obrót za pomocą klucza imbusowego 2,5 mm do wartości 3,0 Nm.
12. Zamontuj 15-zębowe kółko przerzutki na górnej części i 19-zębowe kółko przerzutki na dolnej części osłony OSPW Aero. Upewnij się, że kółka przerzutki są zamontowane w dobrym kierunku. Następnie zamontuj tylną część osłony przerzutki i przykręć śruby 2,5mm do każdego kółka przerzutki z siłą 1,5 Nm, a śruby 2,0mm do środkowej i dolnej części obudowy z siłą 0.9 Nm.
13. Zamontuj przerzutkę na rowerze. Ustaw przełożenie na największe (najmniejsza zębatka) i zainstaluj tylne koło. Aby zainstalować łańcuch, przytrzymaj osłonę przerzutki w pozycji poziomej. Wsuń łańcuch od tyłu osłony, pomiędzy kółko przerzutki od strony wyjścia z klatki przed górne kółko przerzutki. Następnie przeciągnij połowę łańcucha.
14.Upewnij się, że pozostała część łańcucha nie jest skręcona i włóż wolny koniec łańcucha do tyłu osłony wokół dolnego kółka przerzutki.
15. Zamontuj przerzutkę na rowerze. Zmień bieg na najmniejszy i zamontuj tylne koło. Skróć łańcuch do odpowiedniej długości zgodnie z instrukcją. Upewnij się, że hak przerzutki jest dokładnie wyrównany, sprawdź górny i dolny zakres przerzutki oraz ustaw szczelinę zgodnie z fabrycznymi wytycznymi marki SRAM; 14mm dla zębatki 26T, 10mm dla zębatki 28t, 5mm dla zębatek 33T lub 36T. Wyreguluj trymowanie, aby uzyskać prawidłowe wyrównanie między zębatkami a kółkami przerzutki. Sprawdź pracę napędu na wszystkich kombinacjach biegów. W razie wątpliwości poproś wykwalifikowanego mechanika o ostateczną regulację biegów.
Instalacja wózka przerzutki CeramicSpeed OSPW AERO dla Shimano 9250 / 8150
Potrzebne narzędzia:
Do montażu nowego systemu CeramicSpeed Aero dla Shimano Dura Ace 9250 + Ultegra 8150 będziesz potrzebować następujących narzędzi:
- Klucz imbusowy 2mm
- Klucz imbusowy 2,5mm
- Rozkuwacz do łańcucha
- Śrubokręt T10 Torx®
- Śrubokręt krzyżowy Philips do śruby ograniczającej obrót
Instalacja:
Aby zapewnić najlepsze osiągi podczas jazdy, ważne jest, aby Twój nowySystem OSPW Aero został zamontowany prawidłowo. Postępuj zgodnie z tymi instrukcjami, aby zainstalować swój OSPW Aero System do przerzutek Shimano Dura Ace 9250 i Ultegra 8150:
1. Zacznij od zamontowania roweru na stojaku. Przesuń przerzutkę w górę, aby wózek przerzutki mógł się swobodnie obracać. Zdejmij tylne koło.
2. Zdejmij łańcuch za pomocą rozkuwacza do łańcucha. W przypadku montażu nowego systemu OSPW Aero będziesz potrzebować nowego łańcucha.Uwaga: Nie zaleca się wydłużania używanego łańcucha za pomocą dokładania ogniw.
3. Znajdź czarną śrubę mocującą z tyłu przerzutki. Użyj śrubokręta krzyżowego T10 (D) do wykręcania czarnej śruby mocującej. Tylko połowa śruby jest gwintowana i w momencie gdy gwinty przestaną się zazębiać, wyciągnij śrubę ręką.
4. W przypadku Ultegry 8150 usuń śrubę blokującą obrót za pomocą śrubokrętu krzyżakowego i ostrożnie pozwól wózkowi przerzutki się rozwinąć. W przypadku Dura Ace 9250, odciągnij wózek przerzutki ręcznie od korpusu przerzutki do momentu zwolnienia oporu i ostrożnie pozwól sprężynie wózkowi kółek przerzutki na odwinięcie, zwalniając napięcie sprężyny. W tym momencie wózek przerzutki zdaje się być do góry nogami.
5. Wysuń oryginalny wózek przerzutki i sprężynę, jednocześnie uważając, aby nie upuścić sprężyny wózka przerzutki i plastikowej podkładki.
6. Zdejmij sprężynę oraz plastikową podkładkę z oryginalnego wózka przerzutki Shimano. Koniec sprężyny jest zaczepiony, w celu zablokowania w wózku przerzutki. Odłóż je na bok, ponieważ użyjesz ich ponownie do instalacji Systemu OSPW Aero w przypadku Ultegry 8150. Plastikowa podkładka nie będzie potrzebna dla Dura Ace 9250, ponieważ możesz użyć grubszej podkładki dostarczonej w opakowaniu z wózkiem OSPW.
7. Rozpakuj OSPW Aero dla Shimano 9250 / 8150.
8. W przypadku Ultegry umieść oryginalną sprężynę i plastikową podkładkę w miejscu widocznym na zdjęciu w ten sam sposób, w jaki zostały usunięte z fabrycznego wózka przerzutki. Koniec zakończony haczykiem idzie w kierunku wózka OSPW Aero tak samo jak płaska krawędź plastikowej podkładki. W przypadku Dura Ace, użyj grubszej podkładki dostarczonej wraz z Systemem OSPW Aero.
Zwróć uwagę na cztery możliwości ustawienia napięcia sprężyny w wózku przerzutki OSPW Aero: od H (wysokie) do L (niskie). Ustawienie niskiego napięcia (L) zmniejszy napięcie łańcucha i tarcia, ale również spowoduje nieznaczne pogorszenie wydajności zmiany przełożeń. Z kolei ustawienie wysokiego napięcia (H) zapewnia najlepszą wydajność zmiany przełożeń, ale nieznacznie zwiększy tarcie nad innymi ustawieniami napięcia sprężyny.
9. Wybierz drugi otwór naciągu sprężyny z „L” (drugie najniższe napięcie) i całkowicie włóż haczyk końcowy sprężyny. Może to wymagać mocnego dociśnięcia. Plastikową podkładkę oprzyj swobodnie na sprężynie, aż zrówna się z tyłem korpusu przerzutki.
10. Obróć korpus przerzutki do tyłu, wyrównaj słupek montażowy OSPW Aero System z tyłu korpusu przerzutki i obudowę przerzutki skierowaną do przodu roweru. Wyrównaj sprężynę naciągową i plastikową podkładkę z kwadratowym slotem na korpusie przerzutki i wciskaj do momentu, aż obudowa przerzutki zrówna się z korpusem przerzutką. Upewnij się, że wózek przerzutki OSPW Aero obraca się płynnie, a sprężyna jest odpowiednio zabezpieczona.
11. Przytrzymaj osłonę OSPW Aero przy korpusie przerzutki i obróć ją w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (najpierw do góry, a następnie do tyłu roweru i w dół), aż poczujesz kliknięcie.
12. Zabezpiecz osłonę, ponownie instalując oryginalną czarną śrubę T10 (wykręcona w kroku 3). Moment dokręcenia śruby powinien wynosić 1Nm.
13. Przełącz przerzutkę w dół i zamontuj tylne koło. Aby zainstalować łańcuch, odchyl osłonę przerzutki do tyłu, aby była ustawiona poziomo w stosunku do ziemi. Wsuń łańcuch z tyłu obudowy, między kółka przerzutki w kierunku do wyjścia z obudowy przed górnym kółkiem przerzutki. Przeciągnij połowę łańcuch przez wózek.
14. Upewnij się, że pozostała część łańcucha nie jest skręcony, a następnie włóż wolny koniec do tyłu osłony wózka przerzutki wokół dolnego kółka przerzutki.
15. Postępuj zgodnie z instrukcją dobrania odpowiedniej długości łańcucha, aby skrócić łańcuch na odpowiednią długość. Upewnij się, że hak przerzutki jest dokładnie wyrównany, sprawdź górny i dolny ogranicznik przerzutki, i ustaw odstęp b-limit na 4-7 mm na największej zębatce kasety i górnym kółku przerzutki. Dostosuj trymowanie dla prawidłowego wyrównania między zębatkami i kółkami przerzutki. Przetestuj zmianę biegów we wszystkich kombinacjach. W razie wątpliwości, zleć wykonanie regulacji napędu wykwalifikowanemu mechanikowi.
Instalacja wózka przerzutki CeramicSpeed OSPW AERO dla Shimano 9100 / 8000
Potrzebne narzędzia:
Do montażu nowego systemu CeramicSpeed Aero dla Shimano Dura Ace 91000 + Ultegra 8000 będziesz potrzebować następujących narzędzi:
- Klucz imbusowy 2mm
- Klucz imbusowy 2,5mm
- Rozkuwacz do łańcucha
- Śrubokręt T10 Torx®
- Śrubokręt krzyżowy Philips do śruby ograniczającej obrót
Instalacja:
Aby zapewnić najlepsze osiągi podczas jazdy, ważne jest, aby Twój nowy System OSPW Aero został zamontowany prawidłowo. Postępuj zgodnie z tymi instrukcjami, aby zainstalować swój OSPW Aero System do przerzutek Shimano Dura Ace 9100 i Ultegra 8000:
1. Zacznij od zamontowania roweru na stojaku. Przesuń przerzutkę w górę, aby wózek przerzutki mógł się swobodnie obracać. Zdejmij tylne koło.
2. Zdejmij łańcuch za pomocą rozkuwacza do łańcucha. W przypadku montażu nowego systemu OSPW Aero będziesz potrzebować nowego łańcucha.Uwaga: Nie zaleca się wydłużania używanego łańcucha za pomocą dokładania ogniw.
3. Następnie przesuń przerzutkę w górę, aby wózek przerzutki mógł się swobodnie obracać. Usuń śrubę blokującą (widoczną na zdjęciu) za pomocą śrubokręta krzyżakowego i ostrożnie pozwól wózkowi się rozwinąć.
4. Znajdź czarną śrubę mocującą z tyłu przerzutki. Użyj śrubokręta krzyżowego T10 (D) do wykręcania czarnej śruby mocującej. Tylko połowa śruby jest gwintowana i w momencie gdy śruba zostanie wykręcona na wysokość około 1cm, wyciągnij śrubę ręką.
5. Wysuń oryginalny wózek przerzutki i sprężynę, jednocześnie uważając, aby nie upuścić sprężyny wózka przerzutki i plastikowej podkładki.
6. Zdejmij sprężynę oraz plastikową podkładkę z oryginalnego wózka przerzutki Shimano. Koniec sprężyny jest zaczepiony, w celu zablokowania w wózku przerzutki. Odłóż je na bok, ponieważ użyjesz ich ponownie do instalacji Systemu OSPW Aero w przypadku Ultegry 8150. Plastikowa podkładka nie będzie potrzebna dla Dura Ace 9250, ponieważ możesz użyć grubszej podkładki dostarczonej w opakowaniu z wózkiem OSPW.
7. Rozpakuj OSPW Aero dla Shimano 9100 / 8000
8. Umieść oryginalną sprężynę i plastikową podkładkę w miejscu widocznym na zdjęciu w ten sam sposób, w jaki zostały usunięte z fabrycznego wózka przerzutki. Koniec zakończony haczykiem idzie w kierunku wózka OSPW Aero tak samo jak płaska krawędź plastikowej podkładki.
Zwróć uwagę na cztery możliwości ustawienia napięcia sprężyny w wózku przerzutki OSPW Aero: od H (wysoka) do L (niska). Ustawienie niskiego napięcia (L) zmniejszy napięcie łańcucha i tarcia, ale również spowoduje nieznaczne pogorszenie wydajności zmiany przełożeń. Z kolei ustawienie wysokiego napięcia (H) zapewnia najlepszą wydajność zmiany przełożeń, ale nieznacznie zwiększy tarcie nad innymi ustawieniami napięcia sprężyny.
9. Wybierz drugi otwór naciągu sprężyny z „L” (drugie najniższe napięcie) i całkowicie włóż haczyk końcowy sprężyny. Może to wymagać mocnego dociśnięcia. Plastikową podkładkę oprzyj swobodnie na sprężynie, aż zrówna się z tyłem korpusu przerzutki.
10. Obróć korpus przerzutki do tyłu, wyrównaj słupek montażowy OSPW Aero System z tyłu korpusu przerzutki i obudowę przerzutki skierowaną do przodu roweru. Wyrównaj sprężynę naciągową i plastikową podkładkę z kwadratowym slotem na korpusie przerzutki i wciskaj do momentu, aż obudowa przerzutki zrówna się z korpusem przerzutką. Upewnij się, że wózek przerzutki OSPW Aero obraca się płynnie, a sprężyna jest odpowiednio zabezpieczona.
11. Przytrzymaj osłonę OSPW Aero przy korpusie przerzutki i obróć ją w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (najpierw do góry, a następnie do tyłu roweru i w dół), aż poczujesz kliknięcie.
12. Zabezpiecz osłonę, ponownie instalując oryginalną czarną śrubę T10 (wykręcona w kroku 3). Moment dokręcenia śruby powinien wynosić 1Nm
13. Przełącz przerzutkę w dół i zamontuj tylne koło. Aby zainstalować łańcuch, odchyl osłonę przerzutki do tyłu, aby była ustawiona poziomo w stosunku do ziemi. Wsuń łańcuch z tyłu obudowy, między kółka przerzutki w kierunku do wyjścia z obudowy przed górnym kółkiem przerzutki. Przeciągnij połowę łańcuch przez wózek.
14. Upewnij się, że pozostała część łańcucha nie jest skręcony, a następnie włóż wolny koniec do tyłu osłony wózka przerzutki wokół dolnego kółka przerzutki.
15. Postępuj zgodnie z instrukcją dobrania odpowiedniej długości łańcucha, aby skrócić łańcuch na odpowiednią długość. Upewnij się, że hak przerzutki jest dokładnie wyrównany, sprawdź górny i dolny ogranicznik przerzutki, i ustaw odstęp b-limit na 4-7 mm na największej zębatce kasety i górnym kółku przerzutki. Dostosuj trymowanie dla prawidłowego wyrównania między zębatkami i kółkami przerzutki. Przetestuj zmianę biegów we wszystkich kombinacjach. W razie wątpliwości, zleć wykonanie regulacji napędu wykwalifikowanemu mechanikowi.
INSTRUKCJA DOBIERANIA DŁUGOŚCI ŁAŃCUCHA:
Sprawdź obecną długość łańcucha wg. poniższego opisu. Jeśli okaże się, że konieczna jest zmiana długości łańcucha, postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami.
Umieść łańcuch na najmniejszej zębatce kasety. Aby znaleźć odpowiednią długość łańcucha, połącz ze sobą oba jego końce. Dolna część wózka przerzutki powinna zacząć się przesuwać w dół, z dala od kasety, jak wskazano na drugim obrazie. Sprawdź obecną długość łańcucha wg. do opisu poniżej. Jeśli okaże się, że konieczna jest zmiana długości łańcucha, postępuj zgodnie z opis poniżej.
KROK 1:
Umieść łańcuch na małej zębatce na mechanizmie korbowym z przodu oraz na najmniejszej zębatce na kasecie. Jeśli korzystasz z elektronicznego napędu, który nie pozwala na kombinację „mały-mały”, przejdź na najmniejszą możliwą zębatkę kasety oraz małą zębatkę na mechanizmie korbowym z przodu. Aby ustawić prawidłową długość łańcucha, na dolnym odcinku łańcucha, ściągnij do siebie oba jego końce. Dolna część wózka przerzutki powinna zacząć przesuwać się w dół, z dala od kasety, jak pokazano na drugim obrazie.
KROK 2:
Gdy łańcuch jest naciągnięty, przytnij łańcuch o 1 pełne ogniwo (1 pełne ogniwo to ogniwo wewnętrzne + zewnętrzne), aby upewnić się, że na wszystkich przełożeniach występuje odpowiednie napięcie łańcucha (mała zębatka z przodu / najmniejsza dozwolona zębatka na kasecie).
KROK 3:
Po skróceniu łańcucha na odpowiednią długość, ważne jest, aby przetestować prześwit między systemem OSPW Aero, a łańcuchem, gdy osadzony jest on na największej zębatce kasety. System OSPW Aero powinien być w stanie obracać się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (tak jak wskazuje strzałka na powyższym obrazku). Ważne jest, aby prześwit między górnym kółkiem przerzutki OSPW Aero System, a największym trybem zębatki na kasecie był nieco większy. Jeśli uważasz, że luz nie jest wystarczający, odpowiednio wyreguluj naprężenie.